Starší žiaci
· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Položiť základy budúcej vysokej športovej výkonnosti dosiahnutím vysokej úrovne všestrannej kondičnej pripravenosti a optimálnym zvládnutím techniky základných herných činností jednotlivca. Vytvoriť pozitívny a trvalý vzťah k volejbalu.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom technickej prípravy je stabilizácia techniky základných herných činností jednotlivca v jednoduchých podmienkách s vyšším akcentom na taktické myslenie a konanie.
Obsah hernej prípravy
Herné činnosti jednotlivca
- Nahrávka
- na normál pred seba obojručne zhora do zóny 4
- "meter" pred seba
- strelená nahrávka pred seba a za seba do zóny 4, resp. 2 (doplnkovo)
- nahrávka na rýchlik (doplnkovo)
- Prihrávka obojručne zdola
- v osi tela na mieste a po pohybe
- mimo osi tela na mieste a po pohybe
- Podanie
- čelné rotované
- plachtiace podanie
- podanie vo výskoku (doplnkovo)
- Útočný úder
- ulievka
- smeč z vysokej nahrávky
- smeč z metrovej nahrávky
- smeč zo strelenej nahrávky pred nahrávačom a za nahrávačom (doplnkovo)
- rýchlik pred nahrávačom (doplnkovo)
- Pádová technika s loptou
- Jednoblok
- Blokové presuny
- Herné kombinácie
- Útočné kombinácie s vykokými a zrýchlenými nahrávkami v súlade s odporúčaným druhom útočného úderu a nahrávky
- Postavenie na príjme podania so 4 hráčmi
- Obranné kombinácie na sieti - dvojblok na okrajoch a v strede siete
- Vykrývanie dvojbloku jedným zadným hráčom za blokom, resp. obranná línia
- Vykrytie vlastného útočníka
- Hra, herný systémy
- Herný systém 4 : 2 (s dvoma nahrávačmi, dvoma smečiarmi a blokármi) so zbiehaním zadného nahrávača pri príjme podania v protiútoku
Proces
- V každom cvičení dôsledne dbať na správne technické vykonanie akejkoľvek HČJ.
- Používať menší počet cvičení v tréningovej jednotke a dbať na ich dôsledné a presné vykonávanie s minimom chýb.
- Odstráňovať nedostatky v technike a rozvíjať u hráčov vnútornú spätnú väzbu.
- Okrem prípravných cvičení používať herné cvičenia s nepremenlivými a čiastočne premenlivými podmienkami.
- Rozvíjať tvorivosť žiakov, ich taktické myslenie a konanie.
- Postupne začať špecializovať hráčov na útočníkov a nahrávačov.
- Náročnejšie HČJ (podanie vo výskoku, rýchlik) nacvičovať len pri dostatočnej technickej úrovni základných HČJ.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak bez väčších nedostatkov pomerne stabilne ovláda techniku:
- odbitia obojručne zhora vo forme základnej nahrávky.
- odbitia obojručne zdola v osi tela a mimo osi tela vo forme prihrávky (príjmu podania a vyberania ľahkých a ťažkých lôpt v stoji).
- útočného úderu - smeča z vysokej a metrovej nahrávky a ulievky.
- jednobloku a blokových presunov.
- Žiak je schopný tieto HČJ uplatňovať účelne v zápasoch v herných kombináciach v rámci používaného herného systému.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností osobitne u chlapcov.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadnú svalovú nerovnováhu.
- Položiť základy pre tréningové zaťaženie v kadetskej kategórii.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Rýchle prebehy, krokové variácie, resp. preskoky cez švihadlá, gymnastické kruhy, tyče a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Športové hry - rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry s hádzaním a skákaním
- Štafetové súťaže s prvkami skákania a hádzania
- Ľahká atletika - skoky, hody, prekážkové behy
- Opakované skoky, preskoky, výskoky
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Pohybové hry s úpolovými prvkami, resp. prenášaním predmetov, spolucvičencov a pod.
- Úpoly, úpolové cvičenia
- Cvičenia s odporom spolužiaka
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (kľuky, zhyby, šplh, prednožovanie, záklony trupu a pod.)
- Trenažéry, činky primeranej hmotnosti
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, reakčná, orientačná, rytmická, rovnováhová)
- Manipulácia s rôznymi loptami
- Štafetové súťaže s častým obmieňaním úloh a podmienok, signálov, náčinia a pod.
- HČJ v nezvyčajných podmienkách a polohách
- HČJ s akcentom na presné umiestnenie
- Prípravné hry na rôznych ihriskách a pod.
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
Behy (na dráhe a v prírodnom prostredí) metódou súvislého, neprerušovaného zaťaženia
(minmálne trvanie zaťaženia 30 min)
Proces
- Vyrovnáva sa pomer kondičnej a hernej prípravy (tab.2).
- Kondičná príprava má stále všestranný charakter.
- Objem zaťaženia prevažuje nad jeho intenzitou.
- V závere etapy sa pri rozvoji pohybových schopností môžu používať špeciálne pohybové činnosti, t. j. HČJ.
- Stále prevažuje hravá a pestrá forma, narastá však význam opakovacej metódy (dávkované opakovanie určitého cvičenia v súlade so zásadami rozvoja tejktorej pohybovej schopnosti.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Pozri tabuľky v časti Výkonové štandardy
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Dosiahnuť, aby si žiaci osvojili také množstvo všeobecných a špecifických poznatkov, aby sa mohli stať aktívnymi účastníkmi športovej prípravy.
Obsah teoretickej prípravy
- Všeobecné poznatky z anatómie, hygieny, zdravovedy
(viď kategória mladších žiakov)
- Špeciálne poznatky z oblasti volejbalového hnutia
- Základné poznatky o volejbalovom diani vo svete a v SR)
- Základné poznatky o volejbalovom diani v mieste bydliska
- 3. Špeciálne poznatky zo športového tréningu a volejbalu ako hry
- Základné poznatky z tréningového procesu a súťaženia
- Základné poznatky o rozvoji pohybových schopností
- Základné poznatky o technike a taktike základných herných činností jednotlivca
- Základné poznatky herných kombinácií a systémov
- Pravidlá a ich aplikácia v hre a pri rozhodovaní
Proces
Teoretická príprava tvorí nielen súčasť iných zložiek prípravy, ale realizuje sa aj formou hráčskych schôdzí, taktických porád, besied, spoločných návštev volejbalových zápasov a pod. Používanie slovných metód je bezproblémové. Žiaci majú dostatočne rozvinuté abstraktné myslenie, zväčšený okruh chápania, disponujú lepším logickým a abstraktným chápaním, sú prístupnejší k racionálnemu zdôvodňovaniu.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- Žiak vie informovať o najvýznamnejších podujatiach vo svetovom i našom vrcholovom volejbale a ich výsledkoch. Pozná víťazov súťaží a najlepších hráčov.
- Žiak vie vymanovať najlepšie družstvá v mieste bydliska a najlepších hráčov.
- Hráč vie vymenovať niektoré prostriedky rozvoja jednotlivých pohybových schopností.
- Žiak vie vymenovať a popísať testy, ktoré sa používajú na kontrolu trénovanosti vo volejbale v jeho kategórii.
- Žiak vie identifikovať najzákladnejšie chyby v technike, a to tak vlastné, ako aj u spoluhráčov.
- Žiak vie vymenovať hráčske funkcie, ich miesto na ihrisku a hlavné úlohy v útoku a v obrane.
- Žiak vie nakresliť, resp. na magnetickej tabuli znázorniť rozostavenie hráčov. v jednoduchých kombináciach a v hernom systéme, ich prípadné presuny a výmeny.
- Žiak vie rozhodovať tréningový zápas a viesť jednoduchý zápis.
Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vytvoriť pozitívny vzťah k volejbalu, súťaženiu, tréningu.
- Osvojiť si správanie v zmysle fair-play.
- Vypestovať alebo ďalej rovíjať prirodzenú potrebu zvyšovania výkonu, ašpirácie, sebazlepšovania.
- Budovať dobrý sebaobraz a sebavedomie žiaka.
- Skvalitňovať sociálnu emocionalitu žiaka.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
- Rozvoj intelektuálnych schopností a zručností.
- Pravidlá fair-play.
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa/trénera.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný, dokáže
- Žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- Žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
- Žiak má pravidelnú dochádzku na tréning a zápasy a dobrú tréningovú morálku.
Základné objemové ukazovatele
Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.
Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.
Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Pozri v časti Podmienky.