Mladší žiaci
· Všeobecný cieľ prípravy
· Herná príprava
· Kondičná príprava
· Teoretická príprava
· Psychologická príprava
· Základné objemové ukazovatele
· Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
· Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Zabezpečiť všestranný harmonický rozvoj osobnosti žiakov. Dôraz sa kladie na všestrannosť prípravy a formovanie pozitívneho vzťahu k športovej príprave vo volejbale.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
- Osvojiť si techniku základných herných činností jednotlivca, základné kombinácie v útoku a v obrane a vedieť ich využiť v hernom systéme bez špecializovaných žiakov.
- Rozvíjať tvorivosť žiakov
- Naučiť žiakov rešpektovať základné taktické pravidlá hry v šestkách.
Obsah hernej prípravy
- Základné spôsoby odbíjania lopty, herné činnosti jednotlivca
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba na mieste
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba po pohybe
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru na mieste
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru po pohybe
- Odbíjanie obojručne zhora za hlavu
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba po pohybe
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela po pohybe
- Nahrávka obojručne zhora pred seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka pred seba zo zóny 2 do zóny 3 a 4
- Nahrávka za seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka nad seba ("meter")
- Prihrávka obojručne zdola v osi tela a mimo osi tela
- Podanie zhora čelné (rotované)
- Útočný úder - útočné odbitie obojručne zhora, ulievka, smeč (analyticky jednotlivé fázy pohybovej štruktúry, t.j.
rozbeh a odraz, úder do lopty, časovanie odrazu a úderu do lopty)
- Smeč z vysokej nahrávky po ruke a cez ruku
- Blokové presuny úkrokom a krížnym krokom
- Pádová technika (preval, resp. skok letmo bez lopty)
- Herné kombinácie
- Útočné kombinácie s vysokými nahrávkami pred nahrávačom, resp. aj za nahrávačom (podľa herného systému) - Príjem podania s piatimi hráčmi - Postavenie hráčov pri útoku súpera bez bloku
- Hra a herné systémy
- Minivolejbal (3 : 3), midivolejbal (4:4) bez špecializovaných hráčov
- Hra v šestkách: herný systém bez špecializovaných hráčov s nahrávačom
v zóne III, resp. II.
Proces
- V každom cvičení dôsledne dbať na správne technické vykonanie akejkoľvek HČJ alebo pohybu. V maximálnom množstve poskytovať spätnú informáciu o kvalite vykonania HČJ, resp. pohybu.
- Postupne redukovať množstvo použitých cvičení v tréningovej jednotke a dbať na ich dôsledné vykonávanie.
- Jednoznačne preferovať prípravné cvičenia, najmä v nepremenlivých podmienkách.
- Najmä v 1. roku uprednostňovať prípravné hry pred hrou v šestkách
- Využívať systémy bez špecializovaných hráčov.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný na úrovni hrubej motoriky
- technicky správne odbíjať prstami a bagrom vo forme základnej nahrávky a prihrávky.
- technicky správne podávať zhora.
- technicky správne vykonať jednotlivé fázy smeča a blokových presunov.
- technicky správne smečovať z vysokej nahrávky.
- Žiak používa uvedené HČJ v hre.
- Žiak dodržiava základnú taktiku útoku a obrany v hre.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Pokračovať v osvojovaní techník z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadnú svalovú nerovnováhu.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Rýchle prebehy, krokové variácie resp. preskoky ponad švihadlá, gymnastické kruhy a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier - rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a chytaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do a 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov (max 1 - 2 kg)
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie,
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, reakčná, orientačná, rytmická, rovnováhová)
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Kondičná príprava sa robí pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Viď tabuľky v časti Výkonové štandardy
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť upevnenie a zvnútornenie poznatkov z prípravky a rozšíriť poznatky všeobecného a špecifického charakteru, ktoré deťom umožnia hlbšie pochopiť podstatu hry, rastu trénovanosti a výkonnosti v hre.
Obsah teoretickej prípravy
Všeobecné poznatky
- Význam športovania pre človeka.
- Požiadavky na hygienu a bezpečnosť pri cvičení.
- Význam dodržiavania správneho režimu dňa, správneho stravovania a pitného režimu pre rast výkonnosti.
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách.
Špeciálne poznatky
- Základné pojmy z obsahu hernej a kondičnej prípravy.
- Význam rozcvičenia.
- Význam a zmysel rozvíjania pohybových schopností. v tréningu volejbalistov.
- Základné pravidlá šestkového volejbalu.
- Základy taktiky hry v útoku a obrane v šestkovom volejbale.
Proces
- Prehlbujú a upevňujú sa poznatky z prípravky a rozširujú o nové okruhy (viď. 1.4.2).
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek prípravy (kondičnej a hernej) a celej výchovnej práce učiteľa.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
- Učiteľ organizuje hráčske schôdze, na ktorých sprostredkováva podľa potreby poznatky z uvedených oblastí.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy.
- vysvetliť, prečo je dôležité rozcvičenie.
- vysvetliť, prečo je dôležitý rozvoj pohybových schopností.
- vysvetliť význam dodržiavania správneho režimu dňa, pitného režimu a zdravého stravovania.
- v hre uplatňovať základné pravidlá šestkového volejbalu a základné taktické pravidlá v útoku a v obrane.
Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vytvoriť pozitívny vzťah k volejbalu, súťaženiu, tréningu.
- Osvojiť si správanie v zmysle fair-play.
- Vypestovať alebo ďalej rovíjať prirodzenú potrebu zvyšovania výkonu, ašpirácie, sebazlepšovania.
- Budovať dobrý sebaobraz a sebavedomie žiaka.
- Skvalitňovať sociálnu emocionalitu žiaka.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
- Pravidlá fair-play.
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- Žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- Žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
- Žiak má pravidelnú dochádzku na tréning a zápasy a dobrú tréningovú morálku.
Základné objemové ukazovatele
Pozri tabuľky v časti Objemové ukazovatele.
Dokumentácia a evidencia športovej prípravy
Pozri tabuľku v časti Dokumentácia a evidencia.
Podmienky na plnenie výkonových štandardov
Pozri v časti Podmienky.